Buyaathaillah's Blog

Targhib Musyawarah Maulana Saad

M Saad DB

1. Sejauh mana seseorg tu amalkan sunnah dlm kehidupan dia, maka sejauh itulah Allah swt akn ambil kerja drpd dia dan istiqamahkan dia dlm kerja nubuwat ini.

2. Sebagaimana petrol perlu utk kenderaan bergerak, maka petrol dlm usaha ialah sabar.. hanya dgn sabar Allah swt akan majukan dia dlm usaha ini.

3. Dlm sabar ada tarbiyah.. Dia akan ditarbiyah oleh Allah swt.. Dgn sifat sabar ini Allah swt akan beri kemenangan sptmana Allah swt telah kurniakan fatah mekah.

4. Seorang dai yg ada sifat sabar dan taqwa akan dapat lihat bantuan Allah swt. Dan Allah swt akan tunjukkan jalan penyelesaian atas segala masalah yg ujud.

5. Sifat tolong-menolong sgt penting dlm usaha dakwah. Sifat ini tdk ujud dlm usaha ini krn kita ada sifat hasad. X mau lihat org lain maju. Shbt r.hum tdk ada sifat hasad ini. Kisah pedang kpd zubair bin awam dan omar r.hu. Nabi x beri kpd 2 shbt ini sebaliknya serah kpd abu urjanah. Walapun demikian, semua shbt x ada sifat hasad dan pisahkn diri mrk malah sedia bergabung dan membantu abu Urjanah.

6. Usaha ini bergerak dgn bantuan Allah swt.. Utk dapat bantuan krn ada istimayiat.. kena ada kesatuan hati dlm jalankan kerja dakwah ini. Kena ada 4 perkara utk ujudkan kesatuan hati. Spt 4 tayar kereta. Kalau satu tayar xde, kereta x bole bergerak.
a. Sifat lembut (tdk ambil tindakan hukuman). Kisah badwi kencing dlm masjid. Nabi ajar dgn hikmah.. tdk ada fatwa ke atasnya.

b. Sifat maaf. Kita kena sentiasa maafkan org lain walaupun mrk buat salah dengan kita..

c. Kalau dia buat salah dan x ikut usul, kita doakan keampunan dan kebaikan utk dirinya.

d. Sentiasa mesyuarat dlm urusan agama.

Kalau kita berpecah, bantuan Allah xdk akan datang kpd umat ini.

7. Mesyuarat sgt ptg.. Dlm alquran dikaitkan solat dgn mesyuarat. Spt dlm solat ada
Imam, mesyuarat perlu ada org t/jwp yg buat keputusan.. sptmana solat semua makmum kena ikut, ahli jemaah kena taat keputusan mesyuarat. Kalau imam silap, jem bole tegur dlm solat dan dlm masjid. Org luar solat tdk bole tegur. Kalau org luar tegur maka solat jadi batal.

Blog di WordPress.com.