Buyaathaillah's Blog

Bayan Syuro Dunia : Maulana Zubair Rah.A

BAYAN MAULANA ZUBAIR

Tuan-tuan yang mulia. Allah swt sudah menetapkan kejayaan, kemuliaan setiap insan dalam agama. Sejauh mana insan mengamalkan agama dalam kehidupan didunia sejauh itulah kejayaannya di dunia serta akhirat serta sejauh mana dia meninggalkan agama sejauh itulah kegagalannya di dunia serta di akhirat serta jauh dari rahmat Allah SWT. Kebinasaan insan akan berlaku apabila dirinya tak mengamalkan agama, di dunia ia memperoleh kesusahan serta mengangkat terhadap kehidupan akhirat. Tuan-tuan yg mulia. Hari ini cinta kita tertumpu tak sedikit pada dunia, jadi kita lupa untuk nasib beragama, sesungguhnya kita sudah menzalimi diri kita sendiri. Agama akan datang dalam kehidupan kita melewati perjuangan yg bersungguh-sungguh serta penuh bermujahadah. Dengan ini kita akan mendapat keredhoan Allah swt.

 

Keredhoan Allah swt itulah kemuncak kejayaan nasib insan di dunia serta akhirat. Tuan-tuan yg mulia. Hari ini waktu kita tak sedikit sudah kita habiskan untuk dunia, sedangkan dunia yg kita perolehi datang mengikut kadar yg sudah ditetapkan oleh Allah swt, kurang alias kurang, sedangkan agama datang dalam kehidupan insan dengan kadar perjuangan yg sungguh-sungguh oleh manusia. Agama sudah disempurnakan oleh Allah swt serta untuk mengamalkannya butuh mengikut tutorial Rasulullah. Cara inilah asas kejayaan manusia. Hari ini kehidupan insan mengalami beberapa masalah, ini berpunca insan tak menyempurnakan hukum Allah swt. Melalui penyempurnaan hukum Allah swt disitulah adanya kebahagiaan serta keselesaan serta kebahagiaan ini akan berterusan dikehidupan akhirat buat selama2nya.

 

Kehidupan dunia merupakan pendek. Jika di dunia kita gunakan untuk menyempurnakan nafsu serta membikin rumah, membeli kenderaan sahaja, kehidupan itu semacam kehidupan haiwan sedangkan maksud kehidupan insan didunia utk menyempurnakan hukum Allah swt tutorial Rasulullah saw. Maksud kehidupan setiap insan ialah menjadi hamba Allah swt yg setia serta menjadi pengikut Nabi Muhammad saw yg tulin. Tetapi kali ini apabila kita tak bawa hukum Allah swt tutorial Rasulullah saw jadi kehidupan kita tak ada maksud. Usaha dakwah tabligh yg bergerak kali ini untuk mengwujudkan insan yg menjadi hamba Allah swt serta pengikut setia Rasulullah saw. Oleh itu jemaah sudah bergerak ke seluruh alam yg maksudnya bukan sahaja orang-orang itu bisa amal agama yg tepat melainkan bisa mengusahakan orang-orang lain bisa mengangkat hukum Allah swt serta tutorial Rasulullah saw.

 

Tuan-tuan yg mulia. Semua persoalan yg berlaku di dunia hanya sanya bisa diselesaikan dengan mengamalkan agama yg sempurna. Apakah itu agama? Agama ialah mentauhidkan Allah swt dgn menyebut keagungan Allah swt lagi serta lagi supaya masuk dihati kita hakikat keagungan Allah swt. Inilah dikatakan iman. Hari ini cinta dunia sudah menebal dihati org Islam kerana hari2 bercakap keagungan dunia, fikir keagungan dunia serta perjuangan keagungan dunia. Oleh itu perjuangan dakwah tabligh hendak merubah cinta insan itu kpd Allah swt dgn senantiasa bercakap keagungan Allah swt supaya takaruf insan hanya kpd Allah swt.

 

Sesiapa yg ada agama memiliki hakikat nasib serta apabila tiada agama kehidupannya kosong. Dunia seisi nya tiada kualitas disisi Allah swt. Dunia seisinya seumpama sekeping kepak nyamuk. Jika dunia ada kualitas nescaya Allah swt tak akan memberi minum mesikipun seteguk air kpd org kafir. Kedtgan kita di ijtimak ini bukan sahaja utk mendengar bayan melainkan butuh berusaha bagaimana agama yg tepat masuk dlm diri kita. Apabila kita dpt hidupkan perjuangan dakwah dlm diri kita jadi akan wujud cabang2 agama alias amal2 agama satu persatu dlm diri kita.

 

Tuan baginda yg mulia. Apabila kita membikin perjuangan dakwah beberapa perkara akan wujud dalam diri kita:

 

1) Iman kita akan ditambah oleh Allah SWT

2) Ibadat kita akan memiliki roh an jajbah yg tinggi

3) Muamalat kita akan di perbaiki oleh Allah swt

4) Muasyarah kita akan bertambah bagus

5) Akhlak kita akan bertambah mulia

 

Dunia merupakan kehidupan sementara, satu dikala akan binasa, yg abadi ialah akhirat. Apbi insan berjaya di akhirat ialah asas kejayaan. Oleh itu kita butuh usahakan supaya kehidupan akhirat sentiasa ada pada diri kita. Kehidupan akhirat berpunca dari amal insan di dunia. Samada insan selesa alias tak di dunia bukannya asas kejayaan ttpi bagaimana dlm keselesaan serta kemiskinan ia mengangkat hukum Allah swt tutorial Rasulullah saw, itulah asas kejayaan di akhirat. Melalui dakwah iman, yakin terbentuk, ilmu akan mengangkat kpd tutorial beramal yg betul, zikir menjadikan amal bernyawa, nrimo tanda makbuliat amal serta melewati mujahadah serta tabligh agama yg tepat akan dtg dlm kehidupan kita.

 

Masa di dunia yg singkat ini butuh kita berusaha utk membina kehidupan akhirat kita. Sebenarnya mati dtg dgn tiba2. Mati tak takut pada Nabi, mati tak takut pada wali serta mati tak takut pada sesiapa. Oleh itu sebelum mati inilah, akhirat kita butuh kita bina. Disamping itu kita jgn lupa berdoa kerana segala sifat serta segala pemberian datang dari Allah swt. Oleh itu kita butuh luangkan masa di malam hari untuk menangis serta berdoa pada Allah swt. Dakwah serta doa butuh kita usahakan serentak. Kita tak tahu dari air mata siapa untuk Allah swt amkan hidayat seluruh alam.

 

Blog di WordPress.com.