Buyaathaillah's Blog

Bayan Hadratji Maulana Saad Al Khandalawi

Bayan Maulana Muhammad Saad AlKhandahlavi, Subuh, Mesyuarat Tabligh Sedunia, 22/10/22 Mesjid Jamek Sri Petaling, Malaysia

Ayat
Intansurullah
Hadis
Wakunu ibadullah mi ikhwana

Tidak ada keraguan bahawa usaha dakwah ini telah berjalan dan terus berjalan dengan bantuan dan nusrah ghaibiah daripada Allah SWT berdasarkan kepada apa yang Allah firmankan, saya tidak jumpa mana-mana tempat yang mana diberitahu bahawa Allah tidak diturunkan nusrah kepada pendakwah.

Maksud NUSRAH itu adalah bantuan secara ijtimaiyat yang akan menyelesaikan masalah umat.
Nusrah yang kita maksudkan adalah nusrah ijtimaiyat yang bukan diberikan kepada individu2 tertentu, bukan karamah orang orang tertentu kerana karamah yang diberikan kepada individu tidak merubah keadaan umat. Nusrah yang kita perlukan ialah Nusrah ijtimai yang merubah sekelian ummat.

Tidak ada cara untuk menarik NUSRAH GHAIBIAH dari Allah untuk seluruh ummat melainkan melalui perantaraan kerja dakwah. Jika kamu bantu agama Allah maka Allah pasti akan bantu kamu dan mengukuhkan kedudukan kaki-kaki kamu.

Dakwah ada syarat untuk mendapat Nusrah Ghaibiyah dari Allah. Maka ummat ini kena bangun untuk bantu agama Allah.

Intansurullaha yansurukum…

Yang dimaksudkan dengan membantu agama Allah bukan bermaksud memberi bantuan kewangan kepada orang Islam yang dalam kesusahan. Itu adalah kerja kebajikan yang membantu orang Islam, bukan membantu Allah.

Yang dimaksudkan dengan membantu Allah ialah membantu agama Allah, membantu usaha Dakwah agar ummat kenal Allah, kenal perintah perintah Allah dan Sunnah Rasulullah, membantu ke arah ummat dapat taat perintah Allah dan ittibak Sunnah Rasulullah SAW, Membantu agar ummat yakin akan janji janji Allah. Membantu usaha Dakwah melayakkan untuk mendapat NUSRAH GHAIBIYAH dari Allah SWT.

Sahabat bertanya kepada Nabi SAW kalau lah dia belanja sebanyak 5000 Dinar di jalan kebajikan menolong orang sudah, adakah dapat menandingi pahala keluar ke jalan Allah? Rasulullah SAW menjawab bahawa kamu membelanjakan 5000 dinar di jalan kebajikan pahalanya tidak sama dengan satu orang yang sedang tidur di jalan Allah SWT.

🌷
Syarat utama untuk mendapat nusrah ghaibiyah dari Allah ialah melalui usaha DAKWAH INFRADI.

Apa yang dimaksudkan dengan Busrah Ghaibiyah? Kadang-kadang kita ingat orang yang mendapat busrah ghaibiyah adalah orang yang mendapat keberkatan dalam rezeki dia atau berlaku perkara-perkara yang ganjil yang mengkagumkan. Tetapi itu bukan maksud dari usaha dakwah kita. Maksud hakiki nusrah ghaibiyah yang kita harapkan adalah apabila Allah SWT menukar ahli batil menjadi ahli haq, ataupun Allah menghapuskan ahli batil agar ahli haq boleh maju meneruskan usaha dakwah.

Nusrah Ghaibiyah Allah ialah bila orang batil meninggalkan kebatilan dan berhijrah ke arah Ahli Haq, atau ahli batil dihapuskan supaya usaha ahli haq boleh maju ke depan.

Maulana Ilyas telah beritahu bahawa Allah tidak akan membantu umat ini melainkan apabila umat ini telah menghimpunkan dua usaha iaitu DAKWAH DAN IBADAH.

Bila Allah bantu ummat ini, Allah akan tundukkan nizam alam kepada ummat ini.

Kisah Yushak bin Nun yang telah membuat usaha dakwah dan telah ditentang oleh kaumnya sehinggalah datangnya pertolongan Allah dan Nusrah Allah telah sampai bila telah sampai ke tahap penghujung.
Usaha hari ini, kita tidak suka kepada kesusahan. Bila susah sikit kita berhenti buat dakwah sedangkan syarat untuk mendapat nusrah Allah ialah bila kita buat habis-habisan.

Sampai ke tahap-akhir maka barulah datangnya nusrah ghaibiyah dari Allah.

Apabila sesuatu itu menjadi maksud maka apa kesusahan yang dilalui demi mencapai maksud tersebut dirasakan sebagai senang.

Kalau kita menjadikan dunia sebagai maksud perjuangan kita, maka kesusahan untuk mendapatkan dunia itu kita rasa senang untuk dilalui.

Kalau kita telah menjadikan Agama sebagai maksud hidup kita, maka segala kesusahan yang dilalui demi menegakkan agama akan diirasakan sebagai senang.

Akan tetapi, apabila agama tidak menjadi maksud hidup kita, maka sedikit kesusahan dalam menunaikan agama akan menjadi kesusahan.

Yushak bin Nun telah keluar berdakwah dan berjihad dan dia telah membentuk Kesatuan fikir kepada ahli jemaah. Dia telah beritahu jemaah bahawa sesiapa yang mahu punya urusan pentingbyang belum siap tidak bolehmenyertai jemaahnya. untuk sedang penting sesiapa yang sedang bina rumah tapi belum siap sesiapa yang baru bernikah tetapi belum bersatu dengan isteri dia lagi seorang seperti ini tidak boleh masuk ke dalam jemaah dia
Kenapa begitu kerana hendak memastikan bahawa setiap orang yang masuk dalam jemaah ya tidak seorang pun yang tersangkut dengan urusan dunia
Tidak boleh ada satu orang pun dalam jemaah beliau yang fikirnya lari daripada ustaz dakwah dan jihad kalau ada seorang sekalipun yang fikir lari dari tujuan maksud aku sedang awak ni mak kamu sudah dari Allah akan bertahan
Hanya tumpukan kepada maksud tujuan sahaja selepas Ishak bin membuat surat tersebut maka hanya orang-orang yang betul-betul fokus sahaja
Sehingga mereka berjuang sudah hampir nak masuk maghrib dan isyak minum tidak mahu terlewat maghrib kepada Allah untuk menahan matahari sudah tidak tenggelam sebelum Ishak minum dapat menyempurnakan rasa mereka dapat menunaikan solat mereka sebelum matahari terbenam
Begitulah apabila Allah datang maka Allah boleh tunjukkan sister malam ini untuk membantu seorang

Ada sahabat yang telah mati kerana itulah minta untuk I tu di kampung 02:00 hari supaya I dapat digunakan untuk mandi wajib dan bodoh walaupun Qur’an air minum begitulah persahabatan memberi pengorbanan mengutamakan bersamaan
Maksud sebenar perjuangan French Open tak Allah
Juga sahabat yang kau send dalam penjara dan selamat orang tu bodoh Allah awan dan awan itu masuk penjara dia dapat minum dan dapatAda banyak kisah bagaimana Rasulullah aku datang rumah ini menjalankan dakwah Infanti

13 tahun yang pertama di mana di Mekah Rasulullah bah ini Surati jumpa satu orang demi orang Facebook sis Razak beriman kepada Allah

Semak lebih berdakwah kepada satu orang dan orang itu meminta apakah bukti bahawa engkau ni pernah Rasulullah Maka Rasulullah memanggil sebatang pohon untuk datang ke rul telefon bergerak
Selagi mana kita tidak melakukan dakwah yang sudah di atas selagi itu susah hargai dia tidak akan datang kepada
Teruslah kepada individu-individu selalu sapot dan sebagainya tidak dapat tetapi jangan jadikan daripada pekerja supaya bisa begini

Yang kita maksudkan bukanlah mendapat keberkatan rezeki itu berlaku perkara-perkara ganjil yang mengkagumkan tetapi you sebab you sebab datang berbondong-bondong kepada agama Allah sebuah nota Allah agama Allah

🌷

Dua asbab untuk menarik busrah ghaibiyah ialah:
pertama, dakwah infradi. Apabila dakwah infradi dibuat secara sunnah maka akan ada kesusahan mujahadah pengorbanan. Dalam kesusahan itulah Allah SWT akan bagi nusrah dan Hidayat.

Tetapi jika dakwah tidak dibuat secara sunnah maka di situ tidak akan ada kesusahan dan pengirbanan. Apabila dakwah dibuat dengan cara mengelak kesusahan dan mencari kesenangan, maka nusrah Allah tidak akan turun.

Kedua, untuk mendapat nusrah ghaibiyah adalah melalui Kesatuan Hati. Untuk wujudkan ijtimaiyat atau kesatuan hati kena elakkan beberapa aspek yang menghapuskan kesatuan hati di kalangan umat.

Sebab utama terhapusnya ijtimaiat di kalangan ummat adalah su’uzon sangka buruk. Sebab itu Allah telah seru orang-orang beriman agar menjauhi dari buruk sangka. Bila ada sangka buruk akan wujud kerja mula mencari keaiban dan kelemahan orang Islam. Sangka buruk ini adalah senjata utama bagi orang munafik dan syaitan untuk memecah belahkan umat Islam. Syaitan dan oang-orang kafir dan munafik selamanya tidak akan senang melihat ummat bersatu.

Syaitan kafir dan munafik akan berusaha untuk memecah belahkan umat Islam. Sesiapa yang menyebabkan dua orang muslim bergaduh akan diberi pujian dan anugerah yang besar daripada Iblis.

Iblis sangat suka kepada syaitan yang berjaya menyebabkan dua orang bergaduh. Cara utama syaitan dan munafik untuk memecah belahkan orang Islam ialah dengan membisikkan sangka buruk di antara satu sama lain.

Betapa pentingnya ijtimaiat, sehingga segala kesusahan dan pengorbanan yang kamu lalui demi menjaga ijtimaiat ini maka itu adalah lebih baik daripada segala kemudahan yang kamu dapat melalui perpecahan.

Akibat perpecahan maka maklumat tentang rahsia Lailatulqadar telah ditahan hanya kerana ada dua orang sahabat bergaduh antara satu sama lain menyebabkan Allah kau lupakan tapi Mamat semalam tentang maklumat Lailatulqadar

Apakah kesan buruk dari sangka buruk, dan apakah cara merawat Sangka buruk?

Ada kumpulan orang kampung Bani Mustaliq bertanya kepada Nabi SAW tentang pungutan Zakat kemudian Rasullullah telah beritahu bahawa kamu balik dulu ke kampung, nanti aku akan hantar wakil untuk urus pungutan zakat kamu.

Orang kampung Bani Mustaliq telah bergembira membuat persediaan untuk membayar zakat kepada wakil yang bakalmdihantar oleh Rasulullah SAW. Ada seorang munafik tidak suka melihat kegembiraan dan ijtimaiat Bani Mustaliq. Maka orang munafik itu telah menemui sahabat itu yang di hantar oleh Rasulullah SAW dan bertanya ke mana kamu nak pergi. Sahabat itu kata aku nak pergi kepada kampung Bani Musthaliq untuk memungut zakat. Kemudian orang munafik itu telah mengatakan bahawa orang kampung Bani Mustaliq semua telah ingkar untuk menunaikan zakat dan sudah berkumpul untu membunuh kamu.

Maka sasahanat itu telah kembali kepada Rasulullah dan memberitahu bahawa Bani Musthaliq telah ingkar dan mahu membunuhnya. Maka Rasulullah saw telah bermesyuarat bagaimana untuk mengendalikan. maka ada sure untuk membentuk satu jemaah menyerang banyak Musthaliq saya mahu bunuh semua mereka tetapi apabila keputusan ikut-ikut mata Allahu telah menurunkan satu ayat memerintahkan pakwe apabila orang fasik datang membawa kereta hendaklah kamu mahu membuat tak PayohTak apa youSampai-sampai pun bukan kerja terus saja susah lah mencari kehidupan orang Islam adalah memastikan bahawa pembawa berita itu orang fasik ataupun tidak itu lah

Tabayyun ialah memastikan pembawa berita bukan orang fasik.
Tajassus ialah menyelidiki atau mencari cari keaiban seorang Islam.

Dari kisah ini kita dapat sedar betapa besarnya kesan sangka buruk. Apansaka khabar buruk yang kita dengar terus kita sampaikan. Cukup satu ornag dikatakan sebagai pendusta dengan dia terus sampaikan apa yang dia dengar (tanpa selidik). Jangan terus percaya kepada pemberi berita walaupun orang itu menceritakan tentang keburukan dirinya sendiri, apatah lagi kalau dia cerita keburukan orang lain.

Abdullah Mubarak telah diberi warning oleh Imam Azai bahawa seorang lelaki beritahu dia bahawa ada seorang bernama Abu Hanifah adalah seorang penipu yang sesat.
Abdullah Mubarak telah mendapatkan teks perbahasan Abu Hanifah untuk dibaca oleh Imam Hazai. Imam Hazai telah baca seharian segala tels tersebut dan amat kagum dengan kepandaian dan tahap ilmu Abu Hanifah.
Abdullah Mubarak tanya Imam Hazai tahukah siapa ini? Dia ialah Abu Hanifah/Nukman yang telah disangka buruk oleh Imam Hazai.

Omar AlKhattab telah dilaporkan tentang aib seorang hakim. Maka Omar telah berdoa agar segala keaiban itu tidak benar dan tidak ada oada hakim tersebut. Setelah diselidiki, maka didapati segala keaiban itu tidak benar, yang ada adalah segala macam kebaikan pada diri hakim tersebut.

🌷

Perkara yang akan menguatkan ijtimaiah:
pertama, berlemah lembut dengan orang Islam tanpa bersikap lemah, tidak tegas, tidak bersikap permudah mudah dalam menegakkan yang haq.

Bermudah mudah itu sikap yang tidak patut ada dalam diri seperti mana Abdullah bin Zubair beritahu bahawa aku tidak akan tunduk dan tidak akan berlembut dengan keputusan yang tidak benar.

Bukanlah ijtimaiat itu hanya setakat kita dapat duduk bersama makan bersama berkasih sayang dan merasa gembira apabila ada berita baik dan kita rasa sedih rasa Bila saudara kita ditimpa musibah.

Bahkan ijtimaiyat sebenarnya ialah apabila umat ini bersatu dalam memelihara dalam agama dan tidak membenarkan langsung sebatang kebatilan masuk dicelah-celah mereka.

Pengorbanan yang paling tinggi para sahabat telah buat adalah dalam menjaga ijtimaiat ialah dengan sanggup mengirbankan hubgunan kekeluargaan mereka.

Kisah Abu Sufian telah diutus sebagai wakil Wuraish untuk minta Rasulullah lanjutkan tempoh perjanjian. Bila Nabi dapat berita Abu Sufian nak datang. Nabi arahkan sahabat untuk pastikan Abu Sufian kembali dengan rasa keciwa akan misinya, tetapi rasa gembira dengan layanan yang diberikan.

Abu Bakar telah tolak dgn baik proposal Abu Sufian. Omar pun bagi jawapan tegas. Ummu Habibah tak benarkan Abu Sufian duduk dinatas hamparan Nabi. Ummu Habibah jugavtelah tolak dengan tegas.

Semua sahabat telah bersatu dalam mematuhi keputusan Nabi. Ijtimaiat begini yang kita nak contohi.

Berlemah lembut tapi tegas terhadap orang Islam. Kita kena takwilkan kesalahan yang dibuat oleh saudara Islam kita.

Tutub aib saudara Islam kita.

Kisah Omar marah orang kentut dalam majlis. Siapa kentut sila bangun dan keluar dari majlis. Ada sahabat yg syorkan agar suruh semua bangun dan ambil wuduk demi menutup aib oranf yang kentut tadi.

Kisah seorang ibu concern anak perempuannya yang pernah berzina dipinang orang. Omar warning dia jangan sekali2 kamu ceritakan aib dia kepada sesiapapun. Kahwinkanlah dia sebagai seorang perawan.

Kisah seorang lelaki mengaku depan Saidina Ali bawa dia telah mencuri. Maka Saidina Ali telah siapkan peralatan untuk jalankan hukuman potong tangan, tetapi apabila melihat itu lelaki tersebut rasa takut lalu menukar pengakuannya kepada tidak
mencuri. Maka Saidina Ali telah membatalkan hukuman tersebut. Bila ditanya kenapa beliau membatalkan hukuman tersebut? Saidina Ali menjawab bahawa aku menjalankan hukuman tersebut berdasarkan kepada pengakuannya, kemudian aku membatalkan hukuman tersebut berdasarkan kepada pengakuannya yang baru.

🌷

Sangat penting kita berpegang kepada asbab asbab istimewa
Terus akan masuk ke dalam usaha ini disebabkan kesalahan orang kita sendiri terutamanya persatuan
Maulana Yusuf beritahu bahawa walaupun sikit daripada kamu hebat sampai Allah akan diterima oleh Allah tetapi kamu tidak ada Kesatuan hati maka tidak akan ada perempuan dan sebaliknya walaupun ada kelemahan dan mujahadah kamu tetapi jika ada Kesatuan hati perempuan isyarat datang diperbuat Allah selesa sangat penting

Maiyyatuahdan nusrah ghaibiyah tergantung kepada Ijtimaiat.
Ijtimaiyat tergantung kepada Mesyuarat.

Umur/agenda hendaklah di bawa kepada Amir secara ijtimaie supaya libatkan semua ahli mesyuarat, bukan secara infradi.

Kita kena buat mesyuarat ikut tertib Solat. Sufatkan orang mukmin mendirikan solat dan bermesyuarat.

Bermesyuarat ikut tertib Solat

  • berjemaah
  • Ada amir
  • Boleh tegur amir dgn cara yang sangat berhati (hanya makmum dalam solat belakang Imam yg layak tegur Imam)
  • Hanya ada satu mesyuarat
  • Umur mesyuarat hanya yang berkaitan dengan kerja sahaja.

Belajar dari iktibar kisah peperangan Uhud.
Sebelum itu Rasulullah SAW bermesyuarat dan ambil syor dari para sahabat. Sehinggakan Abdullah bin Ubaipun bagi syor agar bertahanndi Madinah.
Penting dengar syor pendapat dari semua orang.
Kemudian Rasulullah Saw sebagai Amir telah buat keputusan. Setelah buat keputusan maka itulah keputusan mesyuarat yang semua kena ikut. Abdullah bin Ubai kata Aku tak nak ikut. Kalau dia tak ikut syor aku, akupun tak ikut keputusan. Maka Andullah bin Ubai berpatah balik, dan telah pengaruhi 300 orang untuk ikut pukang. Ada juga sahabat yang teragak2. Begitu juga kisah Mesjid Dhirar.

Sekarang juga berlaku perpecahan dan ada yang teragak2 untuk ikut siapa. AlQuran dah beri petunjuk dalam hal ini sejak dulu lagi. Arahan Allah ialah ikut ke tempat asal. Ikut yang asal.

Di Uhud, keputusan adalah tentera pemanah kena tetap berada di atas bukit pemanah walau apapun yang terjadi. Ikut AmrulHal, yakni Perintah Semasa tetap ON sehingga datangnya perintah seterusnya.

Pada peringkat awal Islam telah menang, sebahagian pasukan pemanah di atas bukit menyangka perang telah selesai dan menang, lalu 40 orang tentera dari bukit pemanah telah turun meninggalkan bukit.

Akibat melanggar keputusan mesyuarat, Allah telah beri kekalahan dan ramai sahabat yang syahid.

Hanya bawa umur/agenda yang berkaitan dengan kerja sahaja ke dalam Mesyuarat. Urusan peribadi seperti perniagaan dan perkahwinan hendaklah dimesyuaratkan dengan pihak yang berkaitan sahaja. Kalau tidak dia akan menjadikan mesyuarat kerja akan terbeban dengan urusan peribadi yang tidak terkait dengan kerjs.

🌷

Ayat
Sekali2 kamu tidak akan beriman sehingga kamu jadi kan Nabi sebagai hakim pemutus yang kamu patuh keputusannya.

Terkadang bila kita ada syor untuk Amir dan syor itu bercanggah dengan keputusan maka jangan sekali zahirkan syor itu kepada sesiapa.

Dalam peperangan Badar, keputusan mesyuarat ialah berkhemah di suatu kawasan yang tiada air. Seorang sahabat yang ada syor lain langsung tak cerita pada sesiapa. Bila dia berpeluang jumpa Nabi, sahabat itu telah bentangkan syornya dengan secara terhormat. Ya Rasulullah apakah keputusan untuk berkhemah di tempat itu adalah wahyu atau pendapat? Pendapat. Kalau begitu saya syorkan agar kita berkhemah di tempat sekian sekian yang di situ ada air dan lebih strategik. Rasulullah SAW terima syor itu danntelah panggil mesyuarat untuk putuskan pundah ke tempat yang ada air.

🌷
Ijtimaiyat dalam ummat selagi mana kita tak hapuskan sentimen bangsa bahasa negeri kawasan warna kulit.. Seoanjang penutusan Nabi SAW telah usahakan untuk oexahkan sentimen ini dan terapkan satu perasaan sebagainsatu ummat.

Banyak contoh bagaimana Nabi Saw sangat marah bila ada yang bangkitkan sentimen kaum dsbnya. Allah telah pilih Madinah sebagai tempat untuk menjadi pusat penyebaran hidayat kerana telag bersatu aus dan khazraj, muhajirin dan ansar. Kita kena berstau untuk Yang Maha Satu sebagai ummat yang satu, barulah bantuan Allah akan bersama kita.

Betapa marahnya Nabi apabila ada di antara sahabat yang berbangga atas sentimen Bangsa dan bahasa. Ada orang khazraj bernama Qais, telah kata pada Bilal, Suhaib AlRumi, dan Salman AlFarisi bahawa kalian bukan orang Arab dan tak boleh buat kerja sebaik kami orang Arab. Bila dengar ini, Muaz bin Jabal telah cekak leher Qais dan seret Qais bawa ke Rasulullah SAW. Maka Rasulullah telah bagi khutbah mencela sentimen bangsa dan bahasa. Rasulullah kata Bahasa itu bukanlah bapak kamu yang oatut kamuntaati. Rasulullah amat marah kepada Qais.

Begitulah sikap seorang ulama sebenar seperti Muaz bin Jabal yang menghalusi bahaya besar dari sentimen bahasa dan bangsa lalu cepat serta berani bertindak.

Rasulullah juga pernah tegur Salman yang menisbahkanndirinya dengan kawasan asalnya. Mengaoa tidak kamunnisbahkannkamunsebagainansar

Kisah surah Abasa.

🌷
WUDDA
Bila ummat ini bersatu atas iman dan amal maka Allah akan bagi WUDDA. Kasih sayang tanpa syarat.

Kita keluar ke jalan Allah dengan membawa mizaj kerja ini, bukan mizaj peribadi. Mizaj sebagai hamba Allah ummat Nabinyang di utus sambung kerja Nabi sampaikan risalah, bukan mizaj kenegerian, profession dsbnya.

Perlancungan dan Rahbaniah ummat ini adalah dengan berjihad khuruj finsabilillah.

🌷

Hanya mahu keluar dengan orang2 tertentu pilihan kita, ini bukanlah cara tang betul. Caranya ialah dengan selalu bawa ornag baru ke dalam jemaah. Dengan cara ini tarbitah akan berlaku fan ummat akan dapat faedah.

Contohnya Rasulullah telah suruh Muawwiyah untuk bawa dan tarbiyah orang baru. Ini telah mempersiapkan Muawiyah untuk suatu hari menjadi seorang Khalifah.

🌷

Buat situs web atau blog gratis di WordPress.com.