Buyaathaillah's Blog

Bayan Masyeikh : Mufti Zainal Abidin Rah.A

BAYAN MUFTI ZAINAL ABIDIN

Untuk dapat kejayaan di dunia serta akhirat, hanya satu sebab mutlak saja iaitu hukum-hakam Allah SWT. Hanya melewati tunaikan perintah-perintah Allah SWT. kita akan dapat kejayaan di dunia serta akhirat. Kekuatan untuk mengamalkan semua perintah-perintah Allah Ta’ala datang dari pada dalam diri insan sendiri. perintah-perintah Allah SWT. begitu banyak yg mana kita tidak dapat kira Tidak ada satu waktu pun, tidak ada satu keadaan pun yg mana tiada perintah Allah SWT.

 

Pada setiap waktu serta pada setiap keadaan ada saja perintah-perintah Allah SWT. yg insan butuh tunaikan. sebagaimana tidak ada satu tempat pun yg tidak ada udara Tidak ada tempat, tidak ada waktu yg mana tidak ada udara Maknanya di mana pun, kapan waktu pun ada udara Walau bagaimanapun kita tutup satu tempat itu, udara akan masuk. Kalau udara ditahan untuk beberapa ketika, insan akan mati. Begitu juga dengan perintah-perintah Allah SWT. kapan waktu pun, dimana tempat pun ada perintah Allah SWT. untuk ditunaikan oleh makhluk.

 

Walaupun di baitul-khalaq iaitu wc. Pada zahirnya di wc tidak butuh ada perintah Allah SWT. karena daerah yg kotor serta najis akan tetapi di situ pun ada perintah Allah SWT dalam wc pun ada perintah Allah SWT dengan tutorial Rasulullah Saw Doa sebelum masuk wc, masuk dengan kaki kiri, keluar dengan kaki kanan serta doa selepas keluar wc, jangan kita mengadap kiblat serta jangan kita membelakangkan kiblat. Ini merupakan perintah Allah SWT. mengikut tutorial Rasulullah Saw yg dikatakan darjah wajib. jenis-jenis perintah Allah SWT. begitu banyak, kita tidak bisa menduga serta pada malam ini kita hanya akan berbincang mengenai beberapa tipe perintah Allah SWT. yg besar.

 

Allah SWT. perintahkan supaya kita wujudkan dalam diri kita adab Allah SWT. Ini merupakan satu sifat Allah SWT. Ini satu perintah untuk kita bawa dalam diri kita karena kita merupakan khalifah Allah SWT. Sebagai khalifah Allah SWT., sebagai pesuruh terhadap Allah SWT. kita telah diperintahkan oleh Allah SWT. untuk bawa adab Allah SWT dalam diri kita. Apabila Allah SWT. hendak jadikan Adam a.s sebagai khalifah di permukaan alam ini serta sebelum Allah SWT. isytiharkan perkara ini, Allah SWT. wujudkan serta letakkan sifat-sifat serta kebolehan2 yg butuh untuk menjadi khalifah dalam diri Adam a.s.

 

Allah SWT. merupakan Basir, maha melihat, ini merupakan antara sifat-sifat Allah SWT. Allah SWT. telah beri sebahagian daripada sifat ini pada Adam a.s karena dirinya merupakan khalifah Allah SWT dijadikan untuk menjalankan khilafat. Tanpa diminta, tanpa dimohon, Allah SWT. telah pun anugerahkan tidak sedikit daripada sifat-sifatNya pada hambaNya. Tanpa diminta, tanpa dimohon, Allah SWT. sendiri telah memberi sebahagian daripada sifat-sifatNya. Allah SWT. maha menonton serta Allah SWT. jadikan hambaNya orang yg melihat. Allah SWT. maha mendengar, Allah SWT. anugerahkan pendengaran pada hambaNya. Allah SWT. maha mengenal segala-galanya, Allah SWT. maha berilmu, jadi Allah SWT. anugerahkan pada hambaNya ilmu daripada ilmu Allah SWT.

 

Bapak kita tidak minta, ibu kita tidak minta, kita sendiri pun tidak minta melainkan Allah SWT dengan limpah kurniaNya telah anugerahkan sifat-sifat ini pada hambaNya. Allah SWT. melihat, khalifahNya pun melihat, hambaNya pun melihat, perbedaannya ialah hambaNya manusia/khalifah, hanya bisa menonton satu waktu, satu daerah saja. Kalau lihat ke depan: kiri-kanan-atas-bawah-belakang tidak nampak. Tetapi bila Allah SWT. melihat, Allah SWT. menonton segala-galanya, kapan waktu pun, tidak ada satu daerah pun yg terkeluar dari pengamatan Allah SWT. Allah SWT. maha menonton serta beri sebahagian dari sifat ini pada hambaNya. Manusia punya pengamatan terhad, Allah SWT. punya pengamatan merangkumi segala-galanya, maha sempurna. Allah SWT. merupakan haiyu-qaiyum iaitu wujud dulu, wujud sekarang serta kapan pun wujud. Allah SWT. beri sebhg dari sifat ini pada manusia.

 

Allah SWT. jadikan insan untuk selama-lamanya, tidak akan binasa melainkan tidak hanya dari manusia, semua dari ciptaan-ciptaan Allah SWT. akan dibinasakan pada satu waktu nanti. Mengikut hadith, selepas Israfil a.s meniup sangkakala, semua makhluk ciptaan Allah SWT. akan binasa. Allah SWT. akan panggil Izrail a.s. serta tanya “Siapa yg nasib sekarang?”Izrail As akan mengatakan: Ya Allah Ya Tuhan kami Engkau adalah zat yg wujud selama-lamanya serta kami empat malaikat yg besar, Jibrail, Izrail, Israfil, Mikhail serta malaikat2 yg menjunjung Arash Allah SWT.

 

Ini saja yg hidup, lain semua telah binasa”. Allah SWT. perintahkan Izrail a.s berangkat ambil semua ruh-ruh malaikat yg menjunjung Arash Allah SWT., mereka pun dimatikan serta ketiga-tiga malaikat yg besar pun dicabut ruh mereka serta dimatikan. Allah SWT. tanya Izrail a.s “Siapa yg tetap nasib lagi (baki)?”, jadi Izrail a.s akan mengatakan “Ya Allah, zat Engkau yg nasib selama-lamanya, Engkau wujud serta saya”. Allah SWT. akan perintahkan pada waktu itu juga “Izrail kamu juga mati” dia pun pada waktu itu juga akan mati, jadi semua ciptaan Allah SWT. mati, hanya tinggal zat Allah SWT. saja.

 

Khalifah diciptakan oleh Allah SWT. untuk nasib selama-lamanya, baki makhluk2 Allah SWT diciptakan serta akan dibinasakan satu waktu nanti. Perbezaan antara wujudnya Allah SWT. selama-lamanya serta wujudnya insan selama-lamanya ialah Allah SWT. telah pun wujud dulu serta wujud kini serta akan wujud kapan waktu pun selama-lamanya. Khalifah Allah SWT diciptakan dengan tanganNya sendiri serta akan kekal selama-lamanya selepas diciptakan, dulu tidak wujud, diwujudkan oleh Allah SWT., yg lain2 makhluk Allah SWT dijadikan dengan perintah Allah, kun (jadi) fayakun (maka jadilah).

 

Perpindahan akan berlaku terhadap khalifah Allah SWT. ini, dulu wujud di alam arwah sebagai ruh selepas itu dipindahkan terhadap Bapak serta dari pada Bapak dipindahkan ke rahim ibu, dari pada rahim bunda dipindahkan ke alam dunia ini, dari pada dunia ini akan dipindahkan ke alam barzakh iaitu alam kubur, selepas itu dipindahkan ke alam mahsyar serta dari padang mahsyar dipindahkan ke titi sirat serta dari titi sirat ini kalau insan telah jalankan kehidupan dengan tutorial yg betul, jadi dirinya akan masuk ke dalam syurga Allah SWT. selama-lamanya, kalau dirinya tidak ikut tutorial nasib yg betul akan masuk neraka selama-lamanya dalam kedua-dua keadaan, insan akan kekal selama-lamanya.

 

Allah SWT. telah beri pada kita sebahagian dari sifat-sifatNya iaitu melihat, mendengar serta perintah Allah SWT. mengenai sifat-sifat ini ialah kita hendaklah sentiasa berwaspada. Kita hendaklah wujudkan dalam diri kita keyakinan pada sifat-sifat ini iaitu yakin Iman. Sebagaimana yg telah diberitahu oleh Rasulullah Saw serta sepertimana yg telah dipohon oleh Rasulullah Saw “Allahumma inni as aluka imanan da yak dad”“Ya Allah, bagilah saya Iman yg mana Iman ini sentiasa ada dalam diri saya serta saya tidak akan undur daripada iman ini”.

 

Rasulullah Saw juga telah doa “Allahuma inni as aluka imanan da iman”, “Ya Allah, bagilah Iman yg kekal kekal selama-lamanya dalam diri saya”. Kita kena perjuangan untuk tanamkan dalam diri kita perasaan bahawa Allah SWT. sentiasa menonton kita, Allah SWT. sentiasa mendengar segala-galanya. Bila-bila waktu pun, dalam apa keadaan pun Allah SWT. melihat, Allah SWT. mendengar. Kita kena perjuangan untuk dapatkan yakin pada sifat ini dalam diri kita. Perkara ini bukan susah, dengan sedikit usaha, insya’Allah kita akan bisa yakin pada perkara ini. Cerita berulang2 kali, kita bawa dalam diri kita bahawa Allah SWT. sedang menonton kita, Allah SWT. sedang mendengar kita, jadi Allah SWT. akan bagi kita keyakinan ini. Allah SWT. tidak akan mewajibkan sesuatu di luar performa serta kebolehan kita. Memang kita ada kebolehan serta performa untuk mendapat keyakinan yg telah dituntut oleh Allah SWT., sepertimana yg telah diberitahu oleh Rasulullah Saw Apa yg telah diberitahu, inilah perintah Allah SWT. yg sangat2 besar.

 

Lain2 perintah Allah SWT. ada waktunya kena buat, ada waktunya tidak kena buat. Solat, puasa, haji serta lain-lain perintah Allah SWT. ada waktunya kena buat, ada waktunya tidak kena buat. Tetapi Iman ini, yakin ini, hendaklah sentiasa ada dalam diri kita. Sewaktu bangun alias tidur, sewaktu jalan alias duduk, apa keadaan pun, bila-bila waktu pun, 24 jam, Iman ini sentiasa kena ada dalam diri kita. Iman ialah yakin atas segala sifat-sifat Allah SWT., atas zat-zat Allah SWT. Ianya hendaklah sentiasa ada dalam diri kita.

 

Oleh sebab itu, iman-yakin merupakan perintah yg paling besar. Apabila kita telah dapat menghasilkan perkara ini jadi kita telah dapat tunaikan perintah Allah SWT. Walaupun kita tidak tunaikan perintah-perintah Allah SWT. yg lain, mesikipun kita tidak solat satu rakaat pun, melainkan kita ada yakin pada Allah SWT. serta kita mati, kita akan sibuin masuk ke dalam syurga Allah SWT. Inilah perintah Allah SWT. yg terbesar karena tidak ada perkara yg lebih penting untuk bawa insan ke jalan yg betul serta tutorial nasib yg betul.

 

Tidak ada perkara, tidak ada asbab yg lebih penting, yg lebih besar daripada perkara ini. Apabila kita telah bisa mengawal serta mengangkat dalam diri kita mengenai iman-yakin ini, jadi dalam kehidupan dunia ini kita akan bisa ikut jalan yg lurus serta jalan yg betul dalam kubur, di padang mahsyar serta di titi sirat pun kita akan bisa ikut jalan yg betul dalam setiap keadaan kita akan bisa ikut jalan yg lurus sepertimana yg dikehendaki oleh Allah SWT. Bila iman ini datang dalam diri kita, jadi mudah untuk kita amalkan segala yg baik serta tinggalkan segala yg tidak baik. Segala yg tidak baik akan keluar dari kehidupan kita. Segala yg baik akan datang dalam kehidupan kita.

 

Satu kisah, seorang Bapak di zaman/kurun yg dahulu, telah hantar anak dirinya untuk belajar di satu madrasah. Selepas beberapa bulan, siBapak telah berangkat ke madrasah, serta beritahu pada ustaz, “Saya nak ambil balik anak saya”. Ustaz tidak benarkan karena anak dirinya seorang yg baik serta pandai serta mereka pun baru mula perjuangan atas dia. Zaman/kurun dahulu, mereka tidak membimbing alif, ba, ta dulu pada anak-anak murid yg masuk madrasah, mereka belajar Iman dulu, melainkan perkara ini telah tidak dibangun di zaman sekarang. Mereka belajar Iman dulu, baru belajar Quran. Ustaz telah pujuk Bapak supaya jangan ambil anak dirinya balik rumah. Mereka baru ajar dirinya Iman, belum lagi mula belajar Quran ttp Bapak dirinya hendak bawa balik juga. Sebenarnya dirinya hendak ajar pekerjaannya pada anak itu. Bapak dirinya seorang maling, jadi dirinya telah bawa anak dirinya berangkat mencuri di satu rumah.

 

Dia suruh anak tadi tunggu di satu daerah yg sesuai yg mana anak dirinya boleh lihat kalau ada sesiapa yg lalu serta bagi isyarat iaitu dengan membikin sedikit bunyi dengan isyarat itu, Bapak akan tahu ada orang menonton serta akan sibuin keluar dari rumah tersebut. Bapak pun mula panjat tembok, nak masuk rumah serta mencuri. Baru dirinya nak mula panjat tembok saja, anak dirinya telah bagi isyarat bunyi, Bapak pun sibuin turun dari tembok serta dua2 sibuin lari, Bapak lari didepan, anak ikut belakang karena ada orang melihat. Lari serta lari serta Bapak pun tengok belakang. Biasanya bila ada orang nampak maling jadi mereka akan kejuntukan semua orang lain serta menjerit “maling! maling!”serta semua orang-orang lelaki serta wanita akan terjaga serta kejar maling itu.

 

Sambil berlari, Bapak tengok belakang, tidak ada sesiapapun yg mengejar. Bapak bertanya kepada anak dengan perasaan jengkel: Tadi kamu beri isyarat ada orang melihat, siapakah yg melihat?”Jawab anak, ‘Allah yg melihat’ Selama enam bulan di sekolah madrasah dirinya sudah belajar perkara Iman. Sudah masuk dalam hati dirinya Allah SWT. maha melihat, jadi apa yg ada dalam hati dirinya telah keluar daripada mulutnya “Allah melihat” dia telah pun belajar Iman, dirinya telah di bentuk di madrasah dengan yakin terhadap Allah SWT. Perkara ini ada dalam hati budak itu, bahawa Allah SWT. menonton serta benda yg ada dalam hati serta keluar dari mulutnya serta sibuin masuk ke dalam hati Bapaknya. Bapaknya telah bisa yakin bahawa Allah SWT. maha melihat.

 

Mereka berlangsung balik ke rumah, mandi serta ambil wudhuk serta solat 2 rakaat taubat serta mulai hari itu Bapak kata “Saya tidak akan mencuri lagi”. Kalau Iman telah masuk dalam hati kita, telah mantap serta sebati dalam hati, jadi akan ada kekuatan dalam percakapan. Bila cakap mengenai Iman akan masuk dalam hati orang-orang yg mendengar. Kalau Iman belum lagi dibentuk, belum lagi sebati dalam hati kita, bila bercakap, ia hanya setakat di bibir saja serta akan masuk dalam indera pendengaran orang-orang yg mendengar melainkan tidak dalam hati orang-orang itu.Adalah menjadi fitrah manusia, sifat semulajadi manusia, insan ini tidak boleh buat apa-apa keburukan kalau ada orang-orang melihat. Sentiasa kalau hendak buat apa-apa perkara yg tidak baik, dirinya akan lihat kiri serta kanan, tiada orang-orang menonton baru dirinya buat. Satu orang-orang yg hendak berzina, kalau ada seorang budak 8 tahun lihat pun, dirinya tidak akan berzina.

 

Allah maha menonton segala-galanya serta tetap lagi kita buat bermacam2 perkara buruk, curi, bunuh, dusta, bohong. Kita buat segala-galanya yg salah mesikipun Allah SWT. melihat. Kenapa? karena Iman tidak ada lagi. Walaupun ada 2 malaikat yg menonton kita, sentiasa memerhatikan kita, tetap lagi kita buat segala kejahatan. Kalau ada orang-orang lain tengok alias lihat, kita tidak buat. Oleh itu satu jalan yg paling mudah serta beritahu pada pemerintah, jangan jadi buta, kamu amalkanlah tutorial Rasulullah Saw, bawalah insan pada Iman ini, usahakanlah tutorial Rasulullah Saw serta berilah kesempatan pada semua orang-orang untuk belajar Iman, semacam mana yg telah diajar oleh Rasulullah Saw Amalkan tutorial Rasulullah Saw untuk membimbing Iman pada semua manusia, jadi semua akan datang pada tutorial yg betul.

 

Polis, tentera serta segala yg telah kita wujudkan serta belanjakan ribuan, jutaan wang ringgit atas semua perkara ini yg tidak ada apa-apa yg akan terjadi serta tidak ada apa-apa kesan jadi tidak payahlah kita hendak ikut jalan2 itu semua, datanglah kembali terhadap tutorial Rasulullah Saw Bila belajar serta membimbing Iman pada semua manusia, amalkan serta sebarkan tutorial Rasulullah Saw jadi semua insan akan hingga kpd matlamat iaitu kpd tutorial nasib suci murni yg telah wujud di Madinah. Belajar Iman ini bukan setakat kita dengar serta cakap saja. Belajar maksudnya kena masukkan ke dalam hati.

 

Apa yg diamalkan di seluruh dunia, bukanlah jln yg boleh menyelesaikan waktulah, sebaliknya ia merupakan jln yg menambahkan kesusahan. Baru2 ini, Mufti dalam perjalanan di Afrika, satu orang yg dirinya kenal telah bawa dirinya ke kedainya untuk berkat, selepas itu dirinya suruh pekerja dirinya tutup kedai. Tutup kedai dengan 30 mangga (kunci). Mufti tanya, “sekarang dah puas hati ke kecurian tidak akan berlaku” dia kata tetap lagi tidak tenang, tetap lagi ada ragu2, mungkin kecurian boleh berlaku. Mufti kata, “Mmg macam itu, terbukti kita tidak ada kepercayaan dalam sistem/kehidupan/amalan yg ada dalam dunia ini” datanglah kpd tutorial Rasulullah Saw sepertimana di Madinah. Bukan kata hendak mangga, hendak letak selak pun tidak perlu. Pondok yg buruk, takkan nak letak mangga yg besar, selak pun tidak perlu. Tak ada siapa hendak curi. Tiada satu orang pun yg mencuri di Madinah.

 

Kehidupan Nabi Saw di Mekah berapa tahun? Di Madinah, tidak ada jenayah. Kenapa? Apakah yg telah dipakai oleh Nabi Saw untuk menghapuskan jenayah di Madinah. Rasulullah Saw tidak gunakan polis. Apa yg Nabi Saw telah buat? 13 tahun di Mekah, Nabi Saw telah ajar Iman serta dakwah kpd Iman, Nabi Saw telah ajarkan hukum-hakam pada sahabat2. Oleh karena kekuatan Iman ini, tidak ada jenayah di Madinah. Nabi Saw tidak tambahkan bilangan polis alias askar tiap2 tahun untuk mengawal jenayah alias mengurangkan jenayah. Nabi Saw telah perjuangan atas Iman. Hanya dengan perjuangan atas Iman ini jenayah telah dihapuskan.

 

Berlaku jenayah di Madinah yg tidak disengajakan, seorang lelaki serta seorang wanita telah buat satu kesalahan. Lelaki itu yg telah melakukan zina, telah datang berlari berjumpa Nabi Saw di masjid serta berkata, “Sucikanlah aku ya Rasulullah, sucikanlah aku ya Rasulullah”. Nabi Saw nampak orang ini telah bertaubat. Taubat yg sebenar2 taubat karena selepas dirinya buat kesalahan itu dirinya telah datang berlari jumpa Nabi Saw, maknanya dirinya minta diberi hukuman mati. Hukuman mati merupakan hukuman untuk orang yg telah kahwin yg melakukan zina dia datang serta serahkan diri untuk hukuman mati tersebut. Siapa yg telah bawa orang itu pada Nabi Saw untuk jalankan hukuman? Adakah polis yg telah tangkap serta bawa dia? Tidak.

 

Dia telah buat satu kesalahan yg tidak sengaja karena kelemahan dirinya serta kekuatan Iman telah bawa dirinya kpd Nabi Saw yg telah menyebabkan dirinya bertaubat jadi dirinya punya darjat dahulu serta selepas dirinya bertaubat, seratus kali ganda tingkatan di segi Allah SWT. Ini merupakan karena kekuatan Iman yg ada dalam diri dia. Bila dirinya datang pada Nabi Saw serta kata sucikanlah saya Rasulullah. Rasulullah Saw palingkan muka dirinya karena orang ini telah datang, maknanya dirinya telah bertaubat serta Nabi Saw tidak mahu jatuhkan hukuman ke atas dia. Kalau dirinya selamat dari hukuman itu lebih baik. Seorang hakim syariah tidak akan jatuhkan hukuman dengan hanya mengaku salah sekali serta tidak ada saksi.

 

Dia sendiri yg mengaku serta sekali mengaku saja tidak harus atas hakim tadi jatuhkan hukuman. Maka Nabi Saw telah palingkan muka dirinya ke kiri. orang ini tidak puas hati karena dirinya rasa tidak layak untuk nasib dalam dunia ini karena Allah SWT. melihat, depan Allah SWT., depan malaikat2 dirinya telah melakukan perkara yg hina, telah langgar perintah Allah SWT. Tiga kali dirinya telah kata sucikanlah saya Rasulullah. Satu orang yg telah mengaku salah tiga kali depan hakim jadi merupakan harus hakim kena jatuhkan hukuman. Banginda telah beri hukuman hudud ke atas dia.

 

Buat situs web atau blog gratis di WordPress.com.